Koronatiedote urheilu- ja liikuntatoimijoille 30.11.2021

30.11.2021

Koronatiedote urheilu- ja liikuntatoimijoille 30.11.2021

Koronatilanne on Kymenlaaksossa vakava ja erityisesti lapsissa todetaan nyt paljon koronatartuntoja.

Mikäli lapsi (tai aikuinen) altistuu lievästi koulussa, päiväkodissa tai harrastuksessa koronavirukselle, hänelle voidaan ohjeistaa Kymsoten toimesta oirevointiseurantaa tällä ohjeella:

Suosittelemme, että urheilu- ja liikuntaseurat eivät ota harjoituksiin oirevointiseurannassa olevia lapsia tai aikuisia, sillä se lisää tartuntojen leviämisen riskiä myös harrastustoimintaan.

Kaupunki suosittelee lisäksi seuraavia toimenpiteitä kaikille urheilu- ja liikuntaseuroille:

Maskin käyttöä suositellaan erittäin vahvasti kaikille 12 vuotta täyttäneille sisätiloissa ja pukuhuoneissa. Maskia kannattaa aina käyttää liikuntapaikkojen sisätiloissa, paitsi liikuntasuorituksen aikana.

Tehokkain tartuntasuunta on edelleen aikuisesta aikuiseen tai aikuisesta lapseen. Aikuisten suositellaan käyttävän maskia aina ollessaan tekemisissä lapsiryhmien ja toistensa kanssa, myös valmentaessa jos se on mahdollista.

Käsihygieniasta tulee pitää tehostettua huolta. Kädet kannattaa pestä aina treeneihin tullessa ohjatusti ja myös sieltä lähtiessä ohjatusti.

Kilpailu- ja pelireissuilla kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta ja suunnitella reissut siten, että kontaktien määrä jää mahdollisimman pieneksi. Yöpymisissä suositellaan myös jokaiselle lapselle omaa sänkyä tai selvää erillistä nukkumapaikkaa. Ns. ”siskonpetejä” kannattaa välttää, sillä niissä on todettu kohonnut tartuntojen riski.

Kouvolan kaupunki ja Kymsote suosittelevat koronarokotusten ottamista kaikille 12 vuotta täyttäneille, jos ne on vielä ottamatta. Lisätietoja rokotuksiin hakeutumisesta löytyy täältä: https://korona.kymsote.fi/koronarokotukset/

Terveisin,

Turvallisuuspäällikkö Johanna Franzén