Saana Joukanen selviytyi loppukilpailuihin

22.1.2012

Saana Joukanen
(Kuvaaja Jukka Jurvanen)
Saana Joukanen (Kuvaaja Jukka Jurvanen)

Saana Joukanen selvitti tiensä maaliskuussa Järvenpäässä pidettäviin kansallisten senioreiden loppukilpailuihin.

Espoon Taitoluisteluklubi järjesti Espoonlahden jäähallissa 21.-22.1. 1:sen ja 2:sen lohkon kansallisten junioreiden sekä 1:sen lohkon senioreiden toiset valintakilpailut. Senioreissa KTL:a edustivat Saana Joukanen ja Taija Laakso. Lauantain lyhytohjelmassa Saana luisteli itselleen toiseksi parhaat pisteet, mutta sunnuntaina vapaaohjelma ei sujunut aivan yhtä hyvin. Vapaaohjelmassa hän oli vasta neljäs, mutta yhteispisteillään 76,02 sijoittui kisan kolmanneksi, jolla irtosi loppukilpailupaikka vajaan yhden pisteen erolla seuraavaan. Kilpailun kaksi parasta, jotka eivät olleet edellisissä valinnoissa vielä saaneet loppukilpailupaikkaa, pääsevät suoraan loppukilpailuihin. Kisan voittanut Vaasan Lotta Karvonen oli toinen näistä kisoista loppukisaan paikkansa lunastanut. Ensimmäisistä valinnoissa seniorinaisten 1:sestä lohkosta loppukisaan pääsivät Salla Joukanen ja näissä toisissa valinnoissa toiseksi tullut Hämeenlinnan Nelli Helynen. Taija Laakso sijoittui kuudenneksi. Loput loppukilpailupaikoista jaetaan pisteiden perusteella yhteensä molemmista lohkoista.

Junioreissa luistellut Kouvolan Anastasia Nikolaeva luisteli lyhytohjelmansa kohtalaisen hyvin, jonka jälkeen hän olikin sijalla 17. Kolmestakymmenestä osallistujasta vain 24 sai jatkaa vapaaohjelmakilpailuun. Anastasian luistelu ei onnistunut vapaaohjelmassa lähinnä hyppyjen osalta ja näin hänen pisteensä jäi hyvistä pirueteista ja muuten sujuvasta luisteluesityksestä huolimatta niin alhaisiksi, että hän putosi 24:nnelle sijalle.

Kaikki tulokset löytyvät järjestävän seuran sivulta.