Taitoluistelu on huimapäisten poikien laji.

9.1.2014

Lue STLL:n uusin tiedote.

Vettä sataa, mutta luistelukoulut alkavat jäähalleissa

Taitoluisteluseurat ottavat jälleen uusia luistelukoululaisia mukaan harrastustoimintaan. Oletettavaa on, että tänä talvena entistä useampi perhe valitsee lapselle lajiksi juuri luistelun. Alkutalven vesikelit varsinkin etelässä ohjaavat perheitä jäähalleihin joissa luistelukoululaisten harjoittelu tapahtuu. Toinen syy luistelun suosiolle on Nelosella loppusyksystä nähdyn Dancing On Ice tv-ohjelman lajille tuoma uudenlainen julkisuus. Ohjelmassa 10 julkkista pääsi tutustumaan taitoluistelun saloihin oman valmentajaparinsa johdolla. Tv-formaatti osoitti kuinka kuka tahansa voi oppia luistelemaan jopa lyhyenkin harjoittelujakson jälkeen sekä löytämään esiintymisen ja taidon tuoman nautinnon. Ohjelma rohkaisi myös aikuisia lämmittelemään lapsuusaikojen luistelutaitoja uudelleen. Useissa suomalaisissa taitoluisteluseuroissa järjestetäänkin aikuisluistelijoille tunteja, joskin ryhmät täyttyvät nopeasti.

Lapsi tai aikuinen, jokainen saa valmennusta koulutetulta ohjaajalta tai valmentajalta. Lähes jokaisessa suomalaisessa taitoluisteluseurassa on ainakin yksi päätoiminen valmentaja. Suomessa työskentelee noin 120 päätoimista taitoluisteluvalmentajaa, jonka lisäksi satoja koulutettuja tuntivalmentajia.

-       Valmennusjärjestelmämme ja ammattivalmentajien suuri määrä on saanut arvostusta myös muiden lajien keskuudessa. Taitoluisteluliitto haluaa huolehtia, että pienet luistelukoululaiset saavat ammattivalmennusta jatkossakin, Suomen Taitoluisteluliiton valmennuspäällikkö Lotta Erpilä pohtii.

Huimapäisten poikien laji

Lähes 80 taitoluisteluseuran luistelukouluissa harrastaa vuosittain lähes 9000 lasta. Luistelukouluihin tulevat lapset ovat iältään noin 4–6-vuotiaita. Laura Lepistön, Susanna Pöykiön, Kiira Korven sekä muodostelmaluistelujoukkueiden menestys on lisännyt lajin kiinnostavuutta ja yhä useampi haluaa jäiden prinsessaksi. Huomioitavaa on kuitenkin, että myös pojat löytävät yhä enenevässä määrin lajin pariin. Televisiossa YLE:n näyttämät taitoluistelukilpailut ja -näytökset sekä Dancing On Ice ovat lisänneet miesluistelun näkyvyyttä ja suosiota uudella tavalla. On huomattu, että kyseessä onkin varsinainen ”äijäilylaji”, joka vaatii harrastajaltaan voimaa, koordinaatiota, huimapäisyyttä ja rohkeutta sekä ison ripauksen esiintymisviettiä. Temppujen tekeminen ja fysiikan hyödyntäminen kapean terän varassa on monen pojan mielestä mahtavaa. Valmennuspäällikkö Lotta Erpilän mukaan luistelukouluihin tulevien pienten poikien valmennukseen tuleekin suhtautua hiukan eri tavalla kuin tyttöjen.

-       Usein ajatellaan, että pojat ovat pienestä pitäen kilpailuhenkisempiä ja nauttivat raisuista temppuihin heittäytymisestä enemmän kuin tytöt. Olisi hyvä jos luistelukouluissa olisi pojille tarjolla jopa ihan oma ryhmä.

Pojat ovat suomalaiselle taitoluistelulle tärkeitä jo senkin takia, että hyvällä kansainvälisellä tasolla oleva jäätanssi saisi lisää harrastajia. Viime kaudella Suomessa oli yli 700 taitoluistelua harrastavaa poikaa ja miestä, suurin osa yksilölajissa. Osa pojista hakee luistelukoulusta vauhtia tähtäimessä olevaa jääkiekkoharrastusta varten. Valveutuneet vanhemmat ovat huomanneet taitoluisteluharjoittelun lisäävän näppärää teränkäyttöä josta ei ole haittaa kiekkokaukalossakaan. Syksyllä uutisoitiin huippujääkiekkoilija Mikael Granlundinkin hakevan lisäbuustia luisteluunsa taitoluisteluvalmentajien opista.

Taitoluisteluseurat Suomessa http://www.stll.fi/seurat/

Suomen Taitoluisteluliitto