Sosiaalinen media

Suosituksia sosiaalisen median käyttöön

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan tässä kaikkia nettiyhteisöjä (Facebook, IRC- galleria, Messenger, Twitter ym.) ja verkossa olevia kuva-arkistoja, joissa Internet-käyttäjällä on mahdollisuus kommentoida/jakaa mielipiteitä, sekä erilaisia vieraskirjoja (guestbooks).

KTL:n luistelijat ja vanhemmat

• Huolehdi, että profiilisi asetukset ovat sellaiset, että et näytä kaikille kaikkea.

• Jos olet itse yli 18-vuotias, harkitse tarkkaan kaveruutta alle 18-vuotiaiden kanssa.

• Harkitse huolella keiden kaveri todella haluat olla. Pienelle ryhmälle tarkoitettu viesti saattaa levitä yllättävän laajalle. Harkitsemattomat kirjoitukset saattavat tulla vastaan myöhemmin elämässä. Harmillista on, että kirjoittajalle saattaa aiheutua haittaa harkitsemattomasta nettikäyttäytymisestä vuosien päästä vaikkapa ensimmäistä työpaikkaa haettaessa.
  • Mikäli sinulla on alle 18 v. kavereita ja olet itse yli 18-vuotias, huolehdi että et julkisesti keskustele tai tuo profiilissasi tai statuksessasi ilmi
    • alkoholin käyttöön liittyviä asioita tai niiden seuraamuksia
    • sukupuolisuhteisiin liittyviä asioita (tähän ryhmään kuuluvat myös sukupuolitaudit ja arvostelut ihmisistä seksuaalisessa mielessä)
    • jyrkkiä poliittisia tai uskonnollisia näkemyksiä
    • etniseen taustaan tai mm. ihonväriin liittyviä kommentteja
  • Älä kirjoita pahaa seurasta tai seuran luistelijoista.
    • yksi mielipide saattaa leimata koko joukkueen, ryhmän ja /tai seuran
    • kavereinasi olevat luistelijat voivat ymmärtää huonon päiväsi väärin

• Huomioi, että nettiyhteisöissä on ikärajat käyttäjille. Vanhemmat vastaavat alaikäisen käyttäjän käyttäytymisestä antaessaan luvan osallistua yhteisöihin ennen ikärajan täyttymistä.

• Muista, että edustat seuraa myös vapaa-ajalla.

• KTL:n luistelijat ja heidän vanhempansa kohtelevat kunnioittavasti sekä omia että muiden seurojen luistelijoita/joukkueita, eli kehuvat ja kannustavat eivätkä koskaan hauku.

• Sekä seuran luistelijat että heidän vanhempansa kohtelevat kunnioittavasti myös tuomareita sekä kilpailun järjestäjiä eivätkä koskaan arvostele heitä kovaan ääneen hallin käytävillä. Palautteen antoon on oma lomake Kouvolan taitoluistelun kotisivuilla. Sivuston/sivustojen ylläpitäjällä/ylläpitäjillä on oikeus poistaa epäasialliset kirjoitukset sivustolta.

• KTL:n luistelijat kirjoittavat vieraskirjoihin vain omalla nimellään tai nimimerkillä positiivisia asioita. Huomioithan, että tietokoneesi tunnistetaan tarvittaessa.